Svennebanan..

Vad som är så typiskt svenskar är att dom är så fega och vågar inte stå för vad dom tycker. Nu tänker ni säkert att "Jaha.. Ja men du är väll sådan eftersom du är anonym.". Eftersom jag tänker skriva väldigt personligt här vill jag inte att det ska skada mina nära. Och jag vill naturligtvis inte få skit för det. Så både ja och nej. ;-) Jag stör mig på vissa saker som är så typiskt svenskar. Fegheten där, ja. 

Och "Den svenska avundsjukan.". Usch och fy. Vinner någon pengar eller att det t ex går bra för någon i jobbet så blir man avundsjuk istället för att bli glad för personen. "Varför kan inte jag ha ett sådant bra jobb?" Som tur är tänker jag så väldigt sällan. Men man märker att det är äckligt vanligt tänkande, och jo jag tror det är typiskt för svenskar. Snacka skit om personen istället för att vara glad för den, trevligt.

Annat som är väldigt vanligt är att man helst ska vara så "normal" som möjligt och inte sticka ut. Svensson så att säga.

Och man får inte vara stolt över sig själv. Eller t ex säga "Jävlar vilken snygging jag är!" för då är man mallig. Jag spottar också på storhetsvansinne, men man ska ju få kunna skryta lite om något någon gång. Eller hur?

Svenskar är väldigt "instängda/osociala". Säger man t ex "Vilken fin klänning du har!" till en främmande människa så blir den så ställd och kollar runt sig om det verkligen var menat till henne/han. Synd. Vi behöver ge fina komplimanger till varandra, även om vi inte känner varandra.

Vet ni något annat som är typiskt svenskar? Eller har ni några synpunkter? Skriv! ;-)
För er som undrar så japp, jag är svensk. Ha ha ha!

Kommentarer
Postat av: olatidman

jag är gravid

2009-11-21 @ 06:04:15
URL: http://tidman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0